måndag 1 december 2008

Adventstid och saffransskorpor

Adventstid kom till mitt ensamma hus.....Jag sätter i staken ett sparat ljus....Något ska ske bortom frostig advent....Jag väntar en gåva som herren sänt.....

Visst är det en fin liten sång det där. Ännu finare när du har en liten barnkör med svajiga röster. Så nu har vi tänt första ljuset...eller rättare sagt igår. Här hemma har vi 4 olika adventsstakar. Här nere ser ni en av dem......Fick ner en hyacint i en glasburk och hittade en bit bred spets som fick bli ett litet omtag. Sedan har vi lilla hustomten med på bild också.




I köket har jag ordnat en liten hörna på köksbänken. Det är givetvis några hyacinter...min favvis blomma till jul. Har letat fram barnmatsburkarna (matbarnsburkar var det va....) jag sparat och gjort ljuslyktor av. Har ju en hel del spets hemma...tack mor och far som letar på loppisar. Sedan lite granris och kanelstång. Hann med att provtorka lite apelsinskivor. Det gick så där.




På golvet i vardagsrummet har jag gjort en liten lykt-ljus-hörna. Gillar ju att tända ljus så...... Zinkbrickan hittade jag på Jysk för en 50-lapp. Tyckte det var fint.




Här är mitt senaste lyktfynd. Den är köpt på postorder från någonstans.... Den söta guldiga prinsesskronan hittade jag här i stan i en affär. Kulorna som ligger i är små glashjärtan som är sååå söta så. De fanns i en 10-kronors butik här i stan. 10 hjärtan för 10 kr, det är bra pris det.


Nu har jag sett första avsnittet av julkalendern. Kan varken såga eller rosa än. Måste nog få några avsnitt till innan jag sätter betyg. Tycker i alla fall att den där Claes verkar vara en jobbig typ som vet och kan allt. Oj så många människor som han det finns där ute.
Har provat baka saffransskorpor också. Gjorde en omgång med mandel i - inte bra. Var svårt att skära dem och det smulade. Får prova utan mandel också....ska köpa mer saffran bara. Sedan ska det bli lavendelskorpor, lakritskola, pepparkakskola, saffranskola och snickersgodis. Fast inte nu ikväll.
Måste natta lite barn nu och sedan blir det CSI!!!!
Ha en go kväll och glöm inte UTLOTTNINGEN som du kan läsa om längre ner......
kram......M



Inga kommentarer: